Cikgu Melayu hilang pedoman bila ke Sarawak.

Posted: August 27, 2009 in Ebook, Isu Semasa, MyDiary
” Cikgu Melayu hilang pedoman bila ke Sarawak.” mungkin ini tajuk yang baik , sebelum saya memulakan jari jemari menari atas keyboard ini , Mr J nak minta maaf2 kepada semua para pembaca dan juga bukan berniat untuk menghina apatah lagi untuk diskriminasi.

Ini adalah mengenai artikel di dalam Mastika isu bulan Ogos lepas iaitu ” Cikgu semenanjung makan babi di Sarawak dan gengster di Sarawak + seks bebas di Sarawak ” , dan bagi sesiapa yang dah baca keluaran lepas memang mengetahui isi kandungan dan sedikit sebanyak menaikkan marah kepada rakyat Sarawak . ( bagi yang mengangap ia sensitif ) .

Ya, saya tahu isu tersebut untuk menyedarkan para Cikgu dari semenanjung supaya menjaga akidah mereka bila ditugaskan ke Sarawak .

Daging ayam mahal bukan satu alasan nak makan babi bukan? . banyak lagi lauk – lauk lain.

Pada petikan mengenai minum arak atau tuak di Sarawak , itu sudah budaya Sarawak dan disini saya ingin mengingatkan kepada bakal – bakal Cikgu sebelum bertugas di Sabah & Sarawak ” Ya, anda bebas disana, tiada JAIS , polis tak akan tangkap anda bila minum arak disana. (erkk betui ka) ” .

Satu lagi , jika melihat kami minum , itu sudah tradisi tapi kami hormat pada orang yang tidak minum. Bahkan kami tidak menghidangkan Makanan yang mempunyai Babi kepada meraka . Saya pernah ada kawan dari semenanjung dahulu , saya pergi ke kedai Melayu untuk “tapau” kan nasi . hihiih..

Anda sudah download Mastika Keluaran September 2009? . jika belum sila download sekarang dan baca artikel “orang sarawak baik – baik

Sebahagian maklumbalas sms yang dihantar kepada Mastika:

Dewa22 Kat Srwk ni pun ramai cikgu dari bandar kuching yang mengajar dalam pendalaman tapi takpun terikut – ikut budaya mereka dan tak juga sampai nak makan babi & tak juga sampai nak buat seks bebas , walaupun harga ayam mahal , cikgu ttp beli juga janji halal yang penting iman kena kuat

tanpa nama kepada warga semenanjung nak pegi Swk , jgn takut & gusar , masih ada org baik – baik di sini dan kami juga seperti anda “

Syiema sy stju sgt psl artikel cikgu melayu mkn babi di Swk , Sy ak jati Swk dan mengakui benda ini mmg terjadi, mmg sah cikgu2 Melayu Islam makan babi dengan muka tidak bersalah. bkn nak memburukkan cikgu dari semnjung , tp 2 la kenyataan , klu minum arak & tuah tak payah cite lah dah mcm minum teh je , xkan nak salahkan orang tempatan sebab itu dah budaya dorang”

Last sekali Artikel dari Mastika September 2009:

Sebenarnya isu ini jika hendak diperdebatkan memang tidak ada kesudahannya . Sekali lagi Mastika tegaskan , tujuan artikel disiarkan bukan memalukan atau menyalahkan orang Sarawak . Orang Semanjung perlu hormat masyarakat dan budaya orang Sarawak dan bagi beragama Islam , sesuaikanlah dengan budaya masyarakat di sana tanpa mengorbankan AKIDAH.

Iklhas ,
Mr. J @ Bungai Pengrindu
www.pengerindu.com

Bookmark and Share

Add to Google Reader or HomepageSubscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOLAdd to netvibesSubscribe in BloglinesAdd to The Free DictionaryAdd to PlusmoSubscribe in NewsAlloyAdd to Excite MIXAdd to netomat HubAdd to fwickiAdd to WebwagAdd to Pageflakes

Dapatkan Artikel terbaru dan 10 ebook Percuma daripada www.pengeRindu.com serta artikel terbaru terus ke email anda. Sila masukkan email anda dibawah:

Penghantaran ditaja oleh FeedBurner

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

adv_username = “jacky_romeo”;
adv_gid = “jacky_romeo_default”;
adtype = “468×60”;

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s