“XPDC Ketam Bulan Terang & AMY” . True Story

Posted: June 15, 2009 in Novelku

Selamat hari Isnin semua,

“bungai pengrindu” sihat – sihat sahaja di samping computer (ihihihihi). Ok Semalam bp pergi mencari Ketam di kawasan pantai Port Dickson , Negeri Sembilan. Korang nak tau apa cerita ? sila baca Telenovel Pendek I mengenai Mencari Ketam di Pantai Port Dickson 13/04/2009.

Dikarang Oleh : “Bungai Pengrindu”

“XPDC Ketam Bulan Terang & AMY”
Ketam yang telah digoreng..

“wah sudah pukul 10.30pm , ni dah lebih masa kerja nih~ , baliklah” bisikku sendiri sambil melihat Jam di computer. Itulah rutin harian saya , sedang asyik nak buat close up nak tutup pc di cc tiba – tiba awek datang pula. “ bang , tutup dah ker?” Tanya awek tersebut. Ku lihat dari kaki hingga ke kepala “wah…. Boleh tahan body paras gitar cunn” bisikku. “ err dah nak tutup lah dik,12jam dah abang kat sini , lain kali datang awal ok.” Jawapku. Awek tersebut dengan muka hampa terus berlalu ..

Akhirnya sampai pula dirumah setelah berpenat lelah selama seminggu 6 hari bekerja (12jam 1hari = 12jam X 6 = 72jam seminggu I kerja. Tapi kerja I boleh dikatakan relaxing je, manakan tidak tekan2 pc je kerja and kira duit . Eh… mana pula aku dah mengelamun nih. “asapai kugai tichum matkulat manaheeee” ringtone lagu Maxxwel Franklin artis iban dari Sarawak. “Macamana jadikah malam ni ,kita mau cari ketam bah ni” soal Rhain kawanku dari sabah. “ bha ko beli dulu sebotol Takila (sejenis brand arak yg cukup popular di Seremban) lepas tu semua gerenti beres” jawapku. “Ok bah kalau ko” balas si Rhain. Nampaknya malam mingguku tidak terluang begitu sahaja , tiap – tiap minggu mesti ada aktiviti berfaedah . “aduiii sedapnyerr baring , rasa macam kat istana pula” kataku sendirian sambil menghempaskan badan ke arah tilam burukku, disitulah tilamku yang banyak berjasa kepadaku ….erk..

Cuaca nan indah cerah ditambah pula tiupan angin bayu dan juga bunyi deruan ombak disekitar pantai begitu mengamitkan suasana romantic bila berpasangan beriringan tangan berjalan meniti pantai Port Dickson, “ ah… kalaulah awek aku ada disisi mesti romantic giler , bergurau senda sambil melihat permadangan lautan di waktu malam” kataku sendirian . Ku mencari port – port untuk duduk tapi tak jumpa pula yang sesuai , semua yang ada telah diisi oleh pasangan – pasangan kekasih . “em.. lebih baik aku duduk je kat hujung tu” bisikku. Sedang aku berjalan aku terlihat seorang gadis kesepian dan mukanya Nampak murung je. “kenapa pula gadis tu seorang sahaja xkan xbawa boyfriend kot” . “hai awak, sorang je jalan – jalan ni xtakut ke?” sapa ku. “ biarlah seorang sahaja , hati ni dah xseperti dahulu” balas gadis tersebut. Eisehmen.. kenapa pula ni , ni mesti kes putus cinta. Kat Pantai Port Dickson menjadi saksi segala kejadian putus cinta, cinta berputik dan juga khalwat. “ sebenarnya bukan I nak ngangu u , I pun seorang je , kawan I pergi stesen minyak tadi , apa kata I teman kan u jalan- jalan disekitar pantai ni , lagi pun bahaya juga jalan seorang kat sini” pelawaku. Erkk.. apa yang telah ku tanya segalanya berlaku spontan . Gadis tersebut memandang wajahku dengan seribu bahasa , perilakunya membuatkan aku lebih tertanya-tanya. “ baiklah , lagipun I banyak nak cerita pasal masalah I , itupun kalau u xkeberatan untuk menjadi pendengar yang setia” jawap gadis tersebut . “by the way, nama I Jacky and u” tanyaku dengan penuh keyakinan. “ nama I pula Amy panggil je apa – apa u nak suka ok” terlepar senyuman daripada Amy .

Kami berdua berjalan sambil ditiup angin laut , ku sempat menanyakan beberapa soalan kepada Amy dan sah ni apa yang aku ramalkan adalah betul , kes putus cinta . Amy mengatakan yang boyfriend dia telah lama bertunang dengan orang lain dan telah merahsiakan daripada Amy selama setahun lebih. “habis sekarang u nak buat apa? , yang sudah biarkan sudah dan tak guna memikirkannya lagi , lagipun lelaki bukannya seorang kan..” kataku sambil member sedikit semangat kepada Amy . “ u ni baikkan , sanggup temankan I, dengar masalah I” balas Amy . Alangkah indahnya saat itu , aku secara automatiknya ada pasangan pula , taklah nak jeles tengok pasangan lain. Deruan ombak semakin kuat angin pun bertiup kencang secara spontan Amy memelukku dengan erat sambil menangis . “kenapa ni menangis ?, I kan ada , dahlah jangan nangis ok , biarlah berlalu kisah silam u “ pujukku. Deruan ombak semakin kuat dan angin pula semakin kencang , ku lihat beberapa pasangan lain telah pun beralih kearah lain. Tiba – tiba tanpa ku sedari , Amy melepaskan pelukkannya dan berlari kearah pantai sambil berkata , “maafkan saya , kalau dapat diundurkan masa kita bertemu alangkah indahnya dunia… kita berbeza.. maafkan I jacky…” itulah kata-kata Amy, lalu ku bingkas bangun dan mengejar Amy tapi malangnya Kabus embun bergitu tebal sekali…..

“OIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, nak cari ketam ke tidak!! , ni aku datang pun ko tak sedar , siap pun belum” jerit Rhain kepadaku . Terus ku terbangun . “alamak aku bermimpi rupanya.. amy .. siapakah amy?.” Bisikku.. Aku melupakan sejenak mengenai Gadis bernama Amy . “ yelah – yelah aku nak bersiaplah ni “ balasku kepada Rhain. Cepat – cepat aku menukarkan pakaian kerana memberku seorang lagi bernama Akan sedang tunggu didalam kereta. “Ko dah bawa semua barang – barang , Takila dah ko beli ?” soalku . “sudah ko mau minum sekarang, nanti – nantilah sampai di PD kita minum” balas Rhain.
“ni gelas mit bisi bai nuan tadi” kata Akan dalam bahasa Iban menanyakan gelas kecil . “ udah , aram enggai ke laun lagik” balasku mengata bergerak sekarang . Kami pun bergerak , jalan – jalan ke Port Dickson mengambil masa selama 20minit kalau kelajuan maksima lah. “ Ko tengok – tengok ramai kah orang, kalau x ramai kita parking situ.” Soal Rhain. Selama 5minit mencari tempat parking kami pun keluar dan membawa segala peralatan masing – masing yang petih lampu suluh mesti ada , kalau tak ada alamatnya tengok orang sahajalah .

“Suasana lebih kurang sama sahaja didalam mimpi I tadi, adakah ini klu untuk berjumpa dan mengetaui siapakah Amy sebenarnya?” soalku sendiri. “ Jacky aiii dik irup , aus tuk lama udah ngantik” sapa Akan menyuruhku minum segelas Takila dahulu untuk memanaskan badan. Selesai sahaj kami minum kami terus bertukar pakaian masing – masing. Kawanku si Rizal tak pedulikan orang ramai di PD selamber je buka seluar tayang spender koyaknya. Ihihi . “Jacky ko ikut sa , nanti Rizal dengan akan pergi sebelah sana” kata Rhain. “ ok boleh saja” balasku . Kami pun berpecah , Rhainl membuka lampu suluh sambil menyuluh ke bahagian air pantai yang cetek dengan ketajaman penglihatanku , aku terlihat letam “ Stop,shh aku Nampak ketam slow2 ko sana ..” bagitau ku kepada Rhain sambilku memasukkan tangan ke dalam air laut dan…. “ yes dapat! Aduhhhh sakitnya” jeritku .

Hasil Tangkapan mengunakkan Tangan.

Sepit ketam tersebut telah menyepit jariku biarpun ketam tersebut kecil tapi.. hu~ hanya aku sahaja yang tau. Kami berdua terus ke bahagian lain . Tiba – tiba ku terlihat susuk putih di hujung pantai , ku lihat dengan teliti . “Rhain ko Nampak x apa yang saya Nampak” tanyaku . “Nampak apa? Ketam , mana dia?” balas Rhain. “Bukan Ketam lah tu macam ada orang kat hujung sana , rasa-rasanya perempuan” balasku kepada Rhain. “mana ada , xnampak pun, isk ko ni Jacky , diam – diam ja lah” balas Rhain.

Udang pun sangkut juga.

Dalam beberapa jam kami menyuluh ketam sedar tak sedar sudah seplastik ketam, tapi Saiz cukup2 makan je .. yang besar ada Nampak tapi sapa nak tangkap, last2 hilang jari kena sepit kalau tangkap pakai tangan je. Saya dan Rhain pun naik ke pantai dan mencari tempat duduk . “Rhain , ko sini kejap , I nak naik atas beli rokok dulu ok sejuk ni.. nak tunggu Akan dan Rizal lama lagi” soalku kepada Rhain. “Ok.. belikan Milo Panas tapau ok” balas Rhain. Aku pun berjalan , sambil berjalan aku melihat ke sekitar PD . Mataku semakin ligat melihat keadaan sekeling dan fikiranku masih lagi bercelaru memikirkan wajah Gadis bernama AMY. Ingin ku lupakan , semakin dalam perasaan ingin tahu menlandaku. “ ini tak boleh jadi ni, aku kena tahu juga siapa gadis tersebut” bisikku . Sedang ingin menyeberangi jalan aku ternampak seorang Pak Guard . “Mungkin Pak Guard tu tahu” . “Salam Pak Cik , tumpang Tanya sikit boleh” soalku . “Boleh apa salahnya, Tanya banyak pun tak apa, lagipun Pak cik bosan juga jaga sorang2 sini “ balasnya. Sedang asyik berborak dengan Pak Guard tersebut terlintas untuk ku menanyakan soalan yang mungkin pelik bagi Pak cik tersebut. “ Pak cik , ni dok sembang pun tak perasaan jam pun berlalu , nanti lupa pula beli Milo panas tapau . ni ha , I ni nak Tanya ada tak pernah jumpa gadis bernama AMY selama pac cik dah kerja sini” soalku secara spontan. “Amy . adik jangan bergurau , memang ramai nama Amy sini, tapi ceq habaq sikit ada seorang Gadis bernama Amy telah bunuh diri dengan menglemaskan diri dalam Laut Port Dickson ni kat hujung pantai sana , sebabnya dia mengetahui kekasihnya sudah bertunang”. Balas pak cik dengan riak muka yang serius . “My God, Mungkinkah Amy tersebut menjelma dalam mimpi saya” … “Ok lah Pak cik , I dah nak beli barang kejap , “ sapa ku . “Jalan elok – elok na…” .

“Amy , kenapa kau sanggup buat begitu, berbaloikah dengan membunuh diri.” . selesai sahaja membeli Milo panas dan sedikit makanan ringan aku pun terus balik kea rah Rhain dan dapat ku lihat susuk tubuh Akan dengan Rizal telah pun menunggu di luar kereta . “ oii.. ko ni pergi tapau ka pergi buka kedai “ sindir Rhain . “dah dah.. ni aku dah belikan kira oklah tu “ balasku . “maio ketam tadi cak “ soalku dalam bahasa iban menanyakan banyak atau tidak tangkapan ketam Akan. “ ulih ga.. tau kelauk tubuh 4 “ balas akan mengiyakan. Apalagi hari pun dah pukul 5.30 pagi ni. Jom balik.. sejuk nya kat sini. Selesai bersiap tukar pakaian kami pun meninggalkan Pantai Port Dickson dengan deruan enjin kereta Akan….

.:Hakcipta Terpelihara:.


Aku lupa bahawa aku Alergic Makanan Laut.. Sedap dahulu sakit kemudian…~~

Akan layan blues…

Ikuti Kisah e-Novel


Kerja CC Part 1: Awal balik.

Kerja CC Part 2: Pertemuan

Kerja CC Part 3: Di Sibu , Sarawak

Kerja CC Part 4: SMS

Kerja CC Part 5: Habis Gawai

Kerja CC Part 6: Ungkapan Cinta

Kerja CC Part 7: Sham

Kerja CC Part 8: Kasam Janik

Kerja CC Part 9: Pagi yang Malang

Kerja CC Part 10: Khayalan Menjelma

XPDC & Siapakah Amy?

Part 1: Aku Layan

Trip Ulu Bendul

Kerja Cc Part 11: I Online sekarang


Salam ceria selalu dari,
Mr. J
www.pengeRindu.com
Subscribe untuk mendapatkan 10 ebook Percuma.

Ingin artikel anda disiarkan sini? senang sahaja Emailkan” sahaja kepada kami.


Didn’t understand in Malay Language? just switch it on your language here.

Bookmark and Share

pengeRindu Fan Club

Dapatkan Artikel terbaru dan 10 ebook Percuma daripada www.pengeRindu.com serta artikel terbaru terus ke email anda. Sila masukkan email anda dibawah:

Penghantaran ditaja oleh FeedBurner

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

Add to Google Reader or HomepageSubscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOLAdd to netvibesSubscribe in BloglinesAdd to The Free DictionaryAdd to PlusmoSubscribe in NewsAlloyAdd to Excite MIXAdd to netomat HubAdd to fwickiAdd to WebwagAdd to Pageflakes

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s